zaterdag 17 december 2016

Nieuwe strategie bij aanschaf van spullen

Waar ik eerder mijn pinpas gebruikte alsof er geen limiet op zat, ben ik de laatste maanden toch meer gaan nadenken over mijn (eigenlijk onze) uitgaven.

Vroeger kocht ik alles waarvan ik dacht dat ik het ooit zou kunnen gaan gebruiken, maar nu denk ik weldegelijk eerst na.


Nieuwe strategie

Sinds kort pas ik een nieuwe strategie toe bij het aanschaffen van spullen en ik moet zeggen dat het me ontzettend veel bespaard heeft, want ik heb niks meer gekocht!

Hoe doe ik dat? Ik stel mezelf een paar vragen. Namelijk:
- Kan ik het betalen zonder iets anders op te moeten offeren?
- Ga ik het gebruiken?
- Waar ga ik het bewaren/neerleggen/opruimen?
- Kan ik het schoonhouden en onderhouden  (maken als het kapot is, maar ook financieel)?
- Zou ik het geld niet liever aan iets anders uitgeven?

Dit werkt voor mij zo ontzettend goed, dat ik iedere aankoop die ik heb willen doen zelf (!!) heb afgewezen. Wat dus inhoud dat ik ontzettend veel geld heb bespaard en dat ik dus nog steeds geld in kas heb. Dit bedrag groeit alleen maar in plaats dan dat het slinkt.

Ik ben zo trots op mezelf. Zeker omdat ik die omslag heb gemaakt van big spender naar no spender.

Hebben jullie ook zo'n strategie bij de aanschaf van spullen?

2 opmerkingen:

  1. Ik werk met een huishoudboekje. Doordat ik alle aankopen opschrijf en ik zie wat dat met mijn spaarsaldo doet is het effect hetzelfde als bij jou

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ook zon lijstje met nog een toevoeging ,kan ik het ook 2e hands aanschaffen of overnemen van iemand die hetgene wat ik wil kopen niet meer gebruikt.

    voordat ik tot koop overga vertel ik in ruime kring dat ik er naar op zoek ben, soms krijg ik het dan zelfs gratis van iemand die het in de weg staat.

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...