vrijdag 16 december 2016

Heerlijke (veganistische) linzensoep

Linzensoep.. hmmm. Daar kan ik zo ontzettend van genieten. Het is eenvoudig om te maken, weinig ingrediënten en snel klaar. De soep is verwarmend en verrukkelijk op een koude winteravond, maar ook heerlijk als maaltijdsoep in de zomer. Eigenlijk kan linzensoep altijd.

Gisteren konden jullie lezen dat ik mijn slag had geslagen bij de Turkse supermarkt. Een volger vroeg of ik mijn recept kon delen, dus bij deze! Het is echt mijn go-to recept, het kan - vrijwel - niet mislukken. Nu ik dit typ krijg ik meteen weer zin in linzensoep.

O ja, als ik wat over heb, dan vries ik het in óf ik neem het de dag erna mee naar mijn werk. De smaak blijft goed!

Wat heb je nodig voor een pan vol soep?
- 4 cups linzen (ik gebruik rode)
- EL komijnzaad
- TL chilivlokken
- 2 - zoutarme - bouillonblokjes (ik gebruik veganistische blokjes)
- Kokosmelk (een blikje of een blok, maar dit is naar smaak)
- Kokosolie
- Water

Dit is.. ALLES!

Doe de kokosolie (ongeveer een eetlepel) in een pan en laat goed warm worden (laag vuur). Doe de komijnzaadjes en de chilivlokken erbij en laat deze goed hun smaken afgeven in de olie. Was ondertussen de linzen met een beetje water en zodra de kruiden beginnen te ruiken doe je de linzen in de pan. Roer de linzen, de kruiden en de olie door elkaar en laat even een beetje warm worden, zodat de linzen de smaak opnemen (dit duurt een minuut ongeveer).
Verkruimel dan de bouillonblokjes boven de pan en voeg het water toe. Ongeveer 1/1,5 liter. Kan iets meer, kan iets minder, een beetje op gevoel.
Laat alles goed koken en als de linzen openstaan (en lekker zacht zijn) voeg je de kokosmelk toe. Nu laat je het geheel nog een kwartier doorkoken.

Als je het lekker vindt kun je de soep nog met een staafmixer of in een blender glad maken, maar ik houd ervan om nog een beetje bite te hebben. Sommige mensen doen er ook nog een wortel in, dan maar ik vind dat de smaak niet ten goede komt dan.

Zo simpel is het. Om van de smaak nog maar te zwijgen. Jammie. Ik krijg er nu alweer zin in!

2 opmerkingen:

  1. Ik ken linzensoep alleen uit het bijbelverhaal : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het delen...makkelijk en het lijkt me erg lekker. Ik ga de soep dit weekend maken!!WMT

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...