vrijdag 11 november 2016

Reanimatiecursus / AED

Gisteren heb ik na lang wachten eindelijk een reanimatiecursus / AED gedaan. Ik wilde het al zo lang, maar steeds werd het niet bij ons in de buurt gegeven of er was te weinig animo. Nu was de cursus in een dorp verderop, dus dat kwam mooi uit. Het werd gegeven door twee collega's van mijn vriend, dus dat was helemaal top.

Ik had het onderschat. Ik geef het toe. Ik dacht: "o dat doe ik wel even", maar niets is minder waar. Het is hartstikke zwaar en ingewikkeld. Met een AED wordt alles een stuk simpeler, omdat die aangeeft wat je moet doen, maar als je het uit jezelf moet doen, kan ik me voorstellen dat als het voor het echt moet, dat je dan even de kluts kwijt bent.

Het was super interessant. Nooit geweten dat je zo vaak borstcompressies moet geven en dat je het borstbeen een centimeter of 6/7 moet indrukken voor het juiste resultaat met 100 compressies per minuut. Volgens de instructeurs komt het dus vaak genoeg voor dat een borstbeen knakt, maar goed, beter dat dan een mislukte reanimatie. Ook hoef je 'maar' een halve liter lucht toe te dienen, ik had juist het idee dat je je volledige longinhoud moest uitblazen. Nee dus, want anders kan het slachtoffer een longontsteking krijgen. Weer iets geleerd!

Aan het eind moesten we natuurlijk een proeve van bekwaamheid doen en daar was ik redelijk zenuwachtig voor. Uiteindelijk had ik gereanimeerd met exact 100 compressies per minuut en iets teveel lucht, maar het was toch goed. Geslaagd dus! Als mijn papiertje binnen is, ga ik me ook inschrijven voor hartveilig wonen. Dat zijn mensen in de buurt waar je woont die opgeroepen kunnen worden in het geval van nood die allen kunnen reanimeren. Zo kun je opgeroepen worden voor reanimatie, maar als je dichter bij een AED in de buurt woont, dan  ben je "chef AED" (oke zo noem ik het haha). Dan haal je de AED en als het nodig is, zet je hem aan en bedien je hem. Er worden altijd meerderen opgeroepen en natuurlijk ook de ambulance, dus het zou kunnen zijn dat je voor iets gaat, maar liever mee verlegen dan om verlegen.

Al met al was het dus een super interessante avond en heb ik echt veel geleerd. Ik kan het dan ook echt iedereen aanraden om te doen, want ook al gebruik je het nooit, het is altijd fijn om de basis te weten!

Ik weet niet of ik het ooit nodig ga hebben en of ik dan exact weet wat ik moet doen, maar de basis is er. 

2 opmerkingen:

  1. Dat klinkt nog best ingewikkeld inderdaad. Mijn zoon heeft vandaag op school ook de hele dag ehbo les.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee. Ik heb ooit EHBO gehad toen ik in Amerika werkte. Daar zat ook reanimatie bij. Ik vond het ook ontzettend ingewikkeld en ben blij dat ik het nooit nodig heb gehad. Vooral daar niet trouwens, met al die gekken die je kunnen aanklagen als je het verkeerd doet...

    BeantwoordenVerwijderen

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland ge...