dinsdag 15 november 2016

Gierig?

Vroeger gaf ik graag geld uit. Gewoon onnodig geld. Leuke kleren, dure make-up, veel onzin en nog meer. Nu niet meer. Binnenkort krijgen wij een neefje en ik ben van plan om de baby gifts zelf te gaan maken. Om twee redenen: ik vind vaak kleding uit de winkel zo standaard en net niet de juiste stof hebben. Daarnaast kun je je kleding helemaal naar je eigen hand zetten. Patroon, stof en natuurlijk de afwerking. Je hebt altijd iets unieks.

Nu vertelde ik dit laatst aan een kennis en zij vond dit ontzettend gierig. Waarom kocht ik niet gewoon voor een bepaald bedrag leuke dingen of een cadeaubon? Ten eerste vind ik dat ouders hun kinderen alleen leuk aankleden voor zichzelf. Het kind merkt er niks van. Een cadeaubon is leuk, maar die vergeet je weer en is niet echt persoonlijk. Een paar zelfgemaakte broekjes/truitjes vind ik persoonlijker en leuker, maar zij vindt dat dus blijkbaar niet. Ik voel me ook totaal niet gierig, omdat ik er juist tijd en moeite in steek en niet zomaar klakkeloos iets koop. 

Daarnaast vind ik vaak de stoffen die ze gebruiken bij de winkels wel oké, maar niet echt super leuk. Via Etsy of Ebay en stoffenwinkels of -beurzen vind ik dat je zoveel leuke stoffen kunt vinden voor een zachte prijs, inclusief afwerking. Zo heb ik het volgende broekje gemaakt voor in totaal 3,50 euro. Uiteraard kost het maken wat tijd, maar dat heb ik er graag voor over. Het stofje is zo mooi en lekker zacht en precies wat de ouders leuk vinden! 
Daarnaast wordt het broekje intensief gebruikt en weer doorgegeven wanneer het kindje eruit gegroeid is, dan hebben meerdere kindjes/ouders er plezier van. Zo vind ik het buiten alles ook nog eens een groen cadeau!


Wat vinden jullie? Is het gierig of juist heel persoonlijk dat ik iets maak en afstem op de wensen van de ouders en juist niets koop?

15 opmerkingen:

  1. Ik vind zelf iets maken en daar tijd, moeite en aandacht in steken veel persoonlijker.Zelf ben ik geen creabea dus ik moet wel iets kopen maar gierig vind ik het absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf iets maken is altijd leuk. Alleen zou ik er dan waarschijnlijk alsnog een cadeaubon bij doen. Ook moet het goed passen. Ik kreeg een schattig gehaakt truitje voor dochtertje maar dat kon niet aan omdat het bij de mouwtjes veel te krap was. Ik heb het wel bewaard want van lieve tante die nu niet meer leeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De tijd en moeite die iemand neemt om een cadeautje te maken maken waardeer ik net zo zeer als de tijd en moeite die iemand neemt om een leuk cadeautje te kopen. Zelf maken vind ik echt niet gierig. Net wat jij zegt, je stopt er tijd en energie in. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal met Janny eens, en het is zoveel persoonlijker !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tuurlijk niet gierig, juist hartstikke leuk. :) Een cadeautje kopen is leuk, maar helemaal zelf iets toepasselijks maken vind ik knap en van aandacht voor de ander getuigen. Daar hoeft echt geen bon meer bij, alsof zelfgemaakt niet genoeg zou zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben met zelfgemaakte cadeaus altijd veel blijer dan met gekochte cadeaus. Toen mijn zoontje afscheid nam van zijn voetbalteam, gaven we de leidster een zelfgebakken appeltaart. De ingrediënten waren niet heel duur, maar dat was niet het argument. Het feit dat hij er zoveel liefde in stopte, nadat zij met zoveel liefde het team had geleid, was vele malen belangrijker.
    En dat broekje: heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van zelf gemaakt vind ik het feit dat het er over is nagedacht een grote plus. Bon kopen is zooo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een dottig broekje en zou er heel blij mee zijn geweest. Je kan je niet van iedereen iets aantrekken, doe lekker wat je zelf wil en je goed bij voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Niet gierig, gewoon leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Degene die dat zegt is zelf een beetje bekrompen, eigen initiatief is altijd goed. Een nadeel kan wel zijn, is dat hetgeen jij denkt dat leuk is niks aan gevonden wordt en dat laten ze dan weer niet blijken om je niet te kwetsen. Je kunt de stof en wat je wilt maken ook vooraf overleggen, want 20 broekjes, waarvan driekwart niet gedragen gaat worden is ook zonde. Doe je ding, maar met kleertjes heeft iedereen zo zijn eigen smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je je er nou goedkoop van af zou maken, kon je het misschien gierig noemen, maar volgens mij is dat niet je bedoeling. Dus met liefde en aandacht gemaakt. Beter cadeau kan je niet krijgen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik vind het geweldig. Kinderen op die leeftijd hebben nog geen besef van kleding en helaas veranderd dat op latere leeftijd. Wanneer de ouders het stofje niet leuk zouden vinden, hebben ze vast wel iets om met de kleine op pad te kunnen gaan om te pronken maar waarom zouden ze? Het gaat toch om de kleine en niet om wat ie aan heeft. Jammer dat het not-done is om als volwassene in je joggingbroek de deur uit te gaan want ik denk dat de meesten deze broeken prefereren boven een strakke spijkerbroek. Dus ga lekker door met de garderobe voor je neefje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik trek me er niets van aan wat andere mensen wel of niet vinden kunnen aan kleding. Ik ga gerust met joggingsbroek de deur uit.

      Groetjes Sas

      Verwijderen
  13. Ik vind het juist heel persoonlijk! En je doet het ook met de beste bedoelingen, niet uit gierigheid immers!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het een leuk broekje, en ik denk juist dat als je zelf iets maakt erg gewaardeerd wordt.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen

Oud speelgoed - oerdegelijk en grote hit!

Zelf hebben wij geen kinderen, maar vrienden en familie van ons wel. Natuurlijk nemen zij altijd zelf wat te spelen mee, maar wij wilden ook...