maandag 24 oktober 2016

Houten speelgoed?

Laatst was ik met een vriendin lekker aan het shoppen en als laatste gingen we naar onze lievelingswinkel: Dille en Kamille. Heerlijk langs de rekken snuffelen en ineens viel mijn oog op het prachtige houten speelgoed. Ik vertelde haar dat ik voor mijn -  nog ongeboren kleine van mijn zwager - neefje graag houten speelgoed wil kopen. En dat ik dat voor al mijn (achter-)neefjes en nichtjes ook gedaan had.

Ze zei: "nou wat ben jij voor saaie tante zeg". Ik schrok ervan.

In mijn ogen is houten speelgoed veel meer verantwoord en duurzamer dan plastic speelgoed en gaat het gewoon erg lang mee. Het blijft mooi en kindjes kunnen er minder makkelijk stukken vanaf bijten.
Toen ik het haar uitlegde snapte ze mij ook, maar ze vond dat ik ook maar iets moest kopen wat de kindjes op het lijstje hadden staan.

Ik weet het niet zo goed. Aan de ene kant is hip - plastic - speelgoed natuurlijk hartstikke leuk. Lekker met de mode mee. Aan de andere kant vind ik het onverantwoord en vind ik een duurzame keuze beter. Ook met het oog op eventuele andere neefjes en nichtjes. Zo blijft het speelgoed lekker lang in de familie.


Wat vinden jullie van deze kwestie?

18 opmerkingen:

  1. Er is natuurlijk ook een gulden midden weg, je hoeft niet de rage's op te pakken, maar van bv Lego en of playmobiel , kun je niet zeggen dat het niet lang mee gaat. Bij mij speelt na mijn kinderen nu de kleinkinderen.

    Maar ik snap je voorkeur voor hout wel. Ik had altijd een mooie mix en ik zie dat bij de kleinkinderen ook .
    Siny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook wel zo. Daar kan ik zeker iets mee :)!

      Verwijderen
  2. Zelf heb ik ook een grote voorkeur voor verantwoord houten speelgoed. Ik begrijp niet zo goed wat daar zo 'saai' aan is, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat heb ik ook! Ik vind het vaak ook mooier qua afwerking.

      Verwijderen
  3. Als moeder ben ik heel blij als mensen aankomen met houten speelgoed. Er zijn al genoeg plastic dingen en dingen met batterijen in ons leven. Vaak is houten speelgoed juist heel inspirerend (en weinig saai). Mijn kinderen zijn ook altijd blij met verrassingen, dingen die ze niet zelf bedacht hadden om te vragen. Zeker na het zoveelste Frozen-pakket is juist het houten spel heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies. Ze kunnen - denk ik, want ik heb geen kinderen - hun hele fantasie er in kwijt. En na 100 dingen met irritante geluidjes lijkt me het juist een verademing.

      Verwijderen
  4. Houten speelgoed is wel mooi en verantwoord. Maar voor kleine kindjes vaak wat zwaar en log.
    Mijn dochter heeft als baby eens een houten rammelaartje met een belletje erin gekregen. Dat was een schot in de roos. Ze speelde er eindeloos mee in de box.
    Mijn zoon heeft eens een dure houten trein gekregen. Veel te zwaar! Hij kon er niet mee spelen.
    Maar heeft altijd wel staan pronken in zijn kamertje.
    Houten puzzels vond ik geweldig!
    Speelgoed met batterijen probeer ik te vermijden. Maar er is best wel goed speelgoed van plastic, hoor. Neem nou bv een plastic serviesje Dochter en kleinkind speelden er eindeloos mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je een punt. Zeker als het nog te zwaar is. Maar als het staat te pronken is ook mooi, toch ;)?

      Verwijderen
  5. Wij hebben ook het liefst hout hoor! Ik zou gewoon bij je gevoel blijven, er zijn zoveel leuke dingen te koop ☺

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind houten speelgoed veel mooier dan plastic speelgoed. En ik denk dat de ouders je houten speelgoed zeker kunnen waarderen. Kinderen vinden vaak schreeuwerig plastic erg mooi helaas...

    Maar ik zou iets geven dat ook bij jou past!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik ook zeker doen. Ik vind hout ook mooier!

      Verwijderen
  7. Ik vind houten speelgoed ook mooier en duurzamer. En daarbij is het vaak minder "uitgewerkt", minder specifiek. Een grotendeels blankhouten auto was bij ons dus de ene keer een politieauto, dan weer een ambulance.
    Ook met de houten trein werd veel gespeeld, evenals de knikkerbaan, de blokken (blanke en gekleurde), baufix en poppenhuis. De blokken werd gebruikt bij de knikkerbaan, in het poppenhuis, als weg etc. etc.
    Dus ik zou fijn kiezen wat je zelf leuk vindt. Saai ben je zeker niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een hele goede inderdaad. Ze kunnen hun eigen fantasie eindeloos door laten gaan. Goed punt, daar kan ik zeker iets mee.

      Verwijderen
  8. Ik wilde bij ons eerste kindje uitsluitend houten speelgoed.
    Daar ben ik dan wel grandioos in mislukt, want dat is gewoon niet vol te houden.
    Maar ik blijf duurzaam en hout beter vinden.
    Ik erger me dan dus ook dood aan de kermis rommel en zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies dat is wat me ook niet aanstaat. Maar voor nu kan ik het misschien makkelijker volhouden, omdat het niet mijn eigen kind is.

      Verwijderen
  9. Houten speelgoed! Uiteindelijk lekker zelf weten natuurlijk!
    Wij verwachten ons eerste kindje en ik hoop stiekem dat al die plastic troep ons (op strijkkralen na :) bespaard wordt!

    BeantwoordenVerwijderen

Goedkoper TV en Internet - de aanbieding die ineens wél kon en zelfs beter is!

Ja lieve lezers, wij hebben weer een enorme besparing in ons budget. Ons contract bij onze TV- en internetaanbieder liep af, dus we gingen k...