zondag 9 oktober 2016

Groene tomaten relish / Chow Chow

Huh, groene tomaten?! Die zijn toch giftig? Jazeker, maar na het hele verwerkingsproces niet meer. 



We hadden nog een heleboel onrijpe tomaten in de tuin, dus deze moesten we nu opmaken, want het leek er niet echt op of dat het weer ze nog zou gaan rijpen. In Amerika (waar ik een tijdje gewoond heb) is "green tomato relish" (of Chow Chow) helemaal hot. Lekker bij hotdogs, een stuk gebakken vlees, barbecues, brood, kaas, just name it. Eigenlijk is het overal lekker bij. En de smaak is zoetzuur, maar echt erg lekker kan ik jullie verzekeren. 

Het hele recept is een beetje uit de losse pols, want je moet het eigenlijk zo maken als je het zelf lekker vindt. Er is geen goed of fout, maar de "Maryland-manier" gaat als volgt: 

Groene tomaten (net zoveel als je hebt) - goed gewassen
Ongeveer 1/4 van het gewicht van de tomaten aan gele uien
Azijn (gewone azijn, maar appelazijn mag ook)
Suiker
Zout
Mosterdzaad


Maak de tomaten en de uien fijn in een keukenmachine (het moeten fijne stukjes worden). Doe alles in een grote kom en strooi rijkelijk zout eroverheen. Laat ongeveer een uur staat en laat daarna nog een uur in een vergiet uitlekken. 
Doe de gezouten tomaten/uien in een pan en bedek voor de helft met azijn en de helft met water (1/2 verhouding). Doe er +/- 5 eetlepels (of tbsp als je de Amerikaanse maten hebt) suiker bij en een eetlepel mosterdzaad. Laat het mengsel 2 uur koken tot je typische 'relish' dikte hebt (iets dunner dan chutney, maar dikker dan siroop). 



Doe alles in steriele potjes en draai de deksel er op. Op zijn kop laten afkoelen en nu een paar dagen/weken laten staan, zodat de smaken kunnen gaan werken. 


2 opmerkingen:

  1. Als je even zoekt op www vind je veel meer recepten voor groene tomaten en met minder suiker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt ook zeker, maar dit is voor mij echt een 'throwback' naar de tijd dat ik in de USA woonde. En ik vind het heerlijk en het is lekker te combineren :)

      Dit recept is ook zoals ik zei een uit de losse pols recept. Je kunt het aanpassen zoals je zelf lekker vindt, maar het is een soort leidraad.

      Verwijderen

Veteranendag 2017 - waarom ga ik?

Vandaag is het weer Veteranendag. Een belangrijke dag voor mijn vriend en mij. Mijn vriend heeft namelijk voor defensie in het buitenland ge...