woensdag 26 oktober 2016

De lekkerste gerookte zalm

Mijn broertje heeft een vriendinnetje en de opa van dat vriendinnetje rookt in zijn vrije tijd vis. Hij komt dan ook uit een heel bekend vissersdorp waar iedereen zijn eigen recepten en methodes heeft.
Mijn moeder was al fan, maar ik kreeg nooit iets te proeven, omdat het al op was voordat ik op bezoek kwam. Totdat mijn ouders een keer voor de deur stonden met een gerookte zalm, van de opa.

Het was een hele gerookte zalm, maar opgedeeld in de boven- en onderkant. Omdat er een klein en groot stuk was, heb ik meteen een stukje van het kleine stuk geproefd. Ik wist niet wat ik proefde. Zo puur. Je proeft de zalm heel goed, maar ook echt de rooksmaak. Het is echt goddelijk. 
Echt de lekkerste gerookte zalm die ik ooit geproefd heb! 
Opa (zo noem ik hem maar even) raadde het aan om hem gewoon koud te eten, in een salade of met pasta. Indien in een warm gerecht gebruikt wel later toevoegen, zodat de zalm koud blijft.

Ineens bedacht ik me een lekker recept voor tagliatelle met gerookte zalm, citroensaus en tomaatjes. Dit moest ik natuurlijk proberen. Eenmaal op tafel kon het feest beginnen, want wat was dit heerlijk zeg. Iedereen bleef maar opscheppen en pakken. Dat zegt natuurlijk genoeg. 

Nu ben ik wel zo dat ik graag alles zelf wil kunnen, dus ik ga een rookoven (maken of kopen, dat weet ik nog niet) en ik ga de beginselen van het roken via internet opzoeken. Misschien rook ik dan over een tijdje wel net zo'n lekker zalm als de opa van mijn schoonzus! 

Als jullie nog tips hebben voor een oven of voor het roken, laat het me weten! Ik ben heel nieuwsgierig, maar ook heel leergierig! 

4 opmerkingen:

  1. Jaaaaa, lekker he.Voor de mensen die niet zelf willen/kunnen roken, ook de Lidl verkoopt warmgerookte zalm. Zelf heb ik het ook geleerd, met een klein rookoventje, nu wilik natuurlijk een grotere :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom zelf ook uit van de bekendste vissersdorpen en ook hier wordt zelf de zalmen en makrelen gerookt. Smaakt zo veel lekkerder dan uit de supermarkt.

    Wij eten het vooral op stokbrood en in maaltijdsalades.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu ik hierboven in één van de reacties lees over de warm gerookte zalm van de Lidl wil ik die ook weleens proberen. Ik vind het ook altijd leuk hoor om veel zelf te doen, maar je moet er ook nog de tijd voor vinden.

    BeantwoordenVerwijderen

Hele grote eer: gevraagd als ceremoniemeester

Wauw. Wauw. WAUW. Voor sommigen misschien heel normaal en voor anderen ver van hun bed show, maar wauw. Vrienden van ons gaan volgend jaar t...