dinsdag 25 oktober 2016

Alles op een hoop

Mijn vriend en ik hebben alle financiën op een hoop. We hebben 2 aparte rekeningen, maar toch hebben we het zo verdeeld dat alle vaste lasten van van zijn rekening afgaan en alle andere dingen van mijn rekening. Dat wil dus zeggen: boodschappen, dagjes uit, vakanties, iets voor onszelf en dat soort ongein.

Voor ons werkt het heel goed. We hoeven nooit te vragen hoeveel geld er nog op de rekeningen staat. Als we iets voor onszelf of het huis willen kopen, gaat dat van mijn rekening af. Het kan dus zijn dat we de ene maand - ik noem maar iets - €1000 opmaken en de andere maand €40. Op die manier hebben we ook een goed inzicht in wat we kunnen sparen. Alles wat op mijn rekening overblijft sparen we, net zoals alle extra's (bonus, 13e maand (2x), vakantiegeld (2x), belastingteruggave (2x) en we laten een keer per jaar het bedrag van de belastingdienst voor de hypotheek uitbetalen). Zo vult onze spaarpot zich in de maanden december, mei en juni in een rap tempo. Natuurlijk geven we daar ook weer wat van uit, maar niet al teveel hoor.

Persoonlijk vind ik het ook geen nadeel dat mijn vriend precies weet waar ik mijn geld aan uitgeef en hij vindt het ook geen probleem dat ik weet waar hij zijn geld aan uitgeeft. Als hij een keer een spel voor de Xbox van €70 wil kopen, kan dat gewoon. Daar hoeven we geen honger voor te lijden. Natuurlijk probeer ik dat soort uitgaven wel te beperken, maar aan de andere kant denk ik als hij daar zijn lol aan heeft, waarom niet?!

Aan de ene kant zijn we dus heel zuinig en proberen we ons huis echt zo energiezuinig mogelijk te maken, maar aan de andere kant willen we ook onze hobby's en gezelligheid hebben. Ondertussen, na 4 jaar, hebben we denk ik de juiste balans hierin gevonden.

Binnenkort gaan we ook een kijken of we onze hypotheek een stukje sneller gaan aflossen met alle extra's die we krijgen. We zijn geïnspireerd geraakt door het blog van In 10 jaar financieel onafhankelijk. Op het blog is een hele serie te vinden van A. die alles heel mooi uiteengezet heeft. Ik was er totaal nog niet in thuis, maar door de bijdrage van A. ben ik erg gemotiveerd om te gaan praten met ons financiële mannetje.



6 opmerkingen:

  1. Mooi aan het sparen lees ik en ook mooi verdeeld.
    Bedankt voor je reactie op mijn blog, ik heb je gelijk toegevoegd aan de leeslijst..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Daar gaan we binnenkort uitvoerig aan werken.

      Verwijderen
  3. Wat fijn dat dat zo goed werkt. Ik vind het wel een mooi systeem, een rekening voor de vaste lasten en een rekening voor de rest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons het werkt het echt perfect! We zouden het niet anders - meer - willen.

      Verwijderen

Voorraad eten zo ver mogelijk opmaken

Je leest het goed! We gaan proberen om onze voorraad eten op te gaan maken. En dat is best een uitdaging vind ik. We hebben een enorme voo...